Dry­needling
& Myofasciale trigger­points

Wat is dry needling?

Dry needling, soms ook Intramuscular stimulation “IMS” genoemd, is een behandelmethode die wordt toegepast voor de behandeling van chronisch pijn en myofasciale problemen (stijfheid en pijn in de spieren).
De methode is ontwikkeld in de jaren zeventig van de 20ste eeuw door de Canadese arts C.Chann Gunn. De behandelmethode is in 2007 door het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie opgenomen in het beroepsprofiel van de fysiotherapeut. De behandeling valt in Nederland onder de reguliere zorg van de fysiotherapie.
Een patiënt met myofasciale pijn heeft last van stijfheid en vaak acute of zelfs chronische spierpijn. Wanneer de spieren te gespannen zijn, kunnen zich pijnlijke en verharde plekken vormen; de triggerpoints.

Myofasciale triggerpoints

Een myofasciaal triggerpoint is een drukpijnlijke plek (“knoop”) in een spier. In de spierbuik van deze spier kan men een strakke streng waarnemen waarin een plaatselijke verdikking zit (ongeveer ter grootte van een rijstkorrel). Deze plek is pijnlijk als hier druk op wordt gegeven en er kan een karakteristieke uitstralingspijn ontstaan. Het aandrukken van een triggerpoint wekt meestal dezelfde pijn op waar de patiënt last van heeft. Deze pijngebieden worden ook wel “reffered pain patterns” genoemd. De patiënt herkent in de uitstralende pijn zijn klacht.

Een myofasciaal triggerpoint veroorzaakt een veranderde spierfunctie (spierkrachtafname, spierverkorting etc.) en autonome symptomen zoals toename van zweten, rillerig zijn, duizelig/licht in het hoofd, wazig zien en/of koude handen. De fysiotherapeut zoekt naar deze plaatsen, omdat ze de hoofdoorzaak kunnen zijn van uw klachten.

Wat is een myofasciaal Pijnsyndroom?

Onder een myofasciaal pijnsyndroom verstaat men klachten in het houdings- en bewegingsapparaat die veroorzaakt worden door de aanwezigheid van myofasciale triggerpoints (MFTP). Een myofasciaal triggerpoint (lees spierknoop) kan bewegingsbeperking, stijfheid, krachtsverlies en pijnklachten veroorzaken. Myofasciale triggerpoints worden vaak over het hoofd gezien bij klachten en pijn van het houdings- en bewegingsapparaat. De schattingen door onderzoekers gedaan naar het voorkomen van myofasciale triggerpoints als oorzaak van pijnklachten in het spierstelsel variëren sterk van 21% – 93%! Gebrek aan diagnostische kenmerken, ongetraindheid van de onderzoekers, verschillen in patiëntengroepen en de duur van de klachten veroorzaken deze verschillen. Myofasciale triggerpoints uitten zich in: pijn en stijfheid lokaal in een spier en ook pijn elders ‘referred pain’. Elke spier heeft zijn eigen karakteristieke uitstralingsgebied. Verminderde spierfunctie en spierkracht. Maximaal verlengen van de spier met myofasciale triggerpoints geeft een pijnsensatie, hierdoor “leert” de spier te bewegen binnen de pijngrens. Er is sprake van verminderde bewegingsvrijheid wat zich uit in spierverkorting. Door de combinatie van de verkorting van de spier en de pijn tijdens activiteit kan de spier niet maximaal aanspannen, wat zich kan uiten in afname van de spierkracht. bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten. Door de verminderde spierfunctie en spierkracht neemt de bewegingsvrijheid van het gewricht af. pijnontwijkend gedrag. U gaat ‘anders’ bewegen. Vegetatieve reactie. veranderde zweetsecretie, onwel voelen, duizeligheid, hoofdpijn, kramp en overgevoeligheid van de huid (Een normale aanraking voelt als een pijnsensatie).

Hoe ontstaan myofasciale triggerpoint?

• Acuut moment – bijv. door een verkeerde beweging (vertillen) of een ongeval/sportletsel.
  • Chronisch – bijv. door een langdurig verkeerde houding.
  • Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek zoals bij gebruik van de computer.
  • Verkramping van spierweefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia.
  • Langdurige afwezigheid van beweging bijvoorbeeld door gips, brace of een sling.
  • Psychologische factoren zoals stress en depressie.
  • Voetafwijkingen, instabiliteit en/of verschillen in beenlengte bijvoorbeeld ontstaan na een botbreuk of operatie.
  • Slaaptekort.
  • Te strakke kleding of het verkeerd dragen van een rugzak/ handtas.

Dry needling: niet hetzelfde als acupunctuur

Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten. Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden gedurende langere tijd in het lichaam gezet. Bij klassieke acupunctuur hebben deze naalden invloed op de energiebanen van het lichaam. Dry needling gebruikt één naald, waarmee kortdurend in de spier wordt geprikt. Dry needling werkt op specifieke punten (myofasciale triggerpoints) in de spieren en is richt zich niet op energiebanen in het lichaam.

Waar richt de behandeling zich op?

Een therapeut kijkt tijdens het onderzoek en de behandeling naar signalen van neuropathie (pijn aan zenuwen). Tijdens de behandeling wordt gebruikgemaakt van dunne acupunctuurnaalden. Deze worden gebruikt om een zogenaamde “release” van de spier te verkrijgen. De spier wordt geprikkeld met een dunne naald. In eerste instantie ontstaat een reflexmatige verkramping van de spier dit wordt een Local twitch respons genoemd. Die wordt door de patiënt waargenomen. De bedoeling is dat naderhand de spier loslaat. Dat kan direct zijn (de patiënt voelt dan onmiddellijk een soort “losheid”), maar kan ook pas later optreden. Meer ontspanning in de spier betekent dat de doorbloeding kan toenemen en herstel kan optreden. De mobiliteit in de aanliggende gewrichten kan verbeteren. Het uiteindelijke doel van Dry needling is dat de “neuropathie” (pijn aan de zenuw) zich geleidelijk herstelt. De pijn neemt af en de spier en gewrichtsfunctie neemt toe. Hoe voelt dry needling aan? Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste myofasciale triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even lokaal aan. Dat geeft een soort krampgevoel en u kunt een kort schokje voelen van de aanspanning. Daarna ontspant de spier zich weer en kunt u gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wat vermoeid en/of stijf aan, maar dat is meestal van korte duur.

Wat kost dry needling?

Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapeutische behandeling. Om deze reden valt dry needling onder het reguliere behandeltarief, u hoeft dus niet extra voor deze behandeling te betalen.